El 63% de les empreses europees no estan preparades per la nova era digital

Segons es desprèn d’un nou estudi encarregat per Ricoh, els líders empresarials europeus no estan, a dia d’avui, plenament preparats per a l’era digital, el 63% dels quals assegura trobar-se lluny de poder afrontar la imminent transformació digital. Encara que una aclaparadora majoria dels executius enquestats (83%) considera que els directors d’informàtica (CIO) estan preparats per dirigir la transformació digital, aquests no tenen plenes capacitats per abordar els possibles canvis en qüestions crítiques per al creixement de les seves companyies.

Així, tot i considerar l’optimització dels processos crítics empresarials com l’activitat fonamental i amb el major impacte positiu a l’efecte de creixement, només un 9% dels líders empresarials afirma que els CIO estan facultats en aquest àmbit. L’estudi posa de manifest que un major suport per part de l’organització permetria al CIO intensificar la seva contribució a l’estratègia digital i al creixement de la companyia. Segons el parer dels líders empresarials, les tres principals qualitats que ha de tenir un bon CIO són: experiència comercial, coneixements tecnològics i coneixements en optimització de processos empresarials crítics. Amb tot, són escassos els enquestats que afirmen que el seu CIO està actualment capacitat per abordar els possibles canvis per a una bona estratègia digital, com el compromís del client (només un 13%) i la cadena de subministrament (només un 14%).

 

En l’actualitat, els projectes de transformació digital estan tutelats principalment pels directors de tecnologia o d’informàtica (CTO o CIO) (43%), seguit pels directors executius (CEO) (30%). Tanmateix, si ens cenyim únicament als CIO, només un 21% gestiona directament aquests projectes en la seva companyia. A més, menys de la meitat dels líders empresarials enquestats (46%) afirma comptar amb un CIO en el seu organigrama.

eradigital

Ian Winham, CIO i CFO de Ricoh Europe PLC, assenyala que: «Les dades de l’estudi revelen que la majoria de les organitzacions viuen immerses en un període tecnològic arcaic, no estan preparades per fer front a la imminent transformació digital. En un temps en què es preveuen grans canvis, les companyies han de tenir la capacitat d’adaptar-se ràpidament a les noves exigències dels seus clients ia la variable conjuntura econòmica sense perdre el seu avantatge competitiu. Per fer front als reptes que plantegen aquests canvis, cal que la direcció de TI no quedi relegada a un paper secundari, sinó que es doti els CIO de majors atribucions per influir en els models de negoci, la interacció amb els clients i la productivitat del personal «.

 

«En començar a ocupar-se dels processos empresarials crítics (l’activitat que més influeix en el creixement de les organitzacions), els CIO podran combinar les seves competències en tecnologia i la seva experiència comercial per analitzar i transformar els mètodes tradicionals de treball, possibilitant que les seves organitzacions obtinguin millores més enllà dels estalvis de costos. Les companyies seguiran avançant amb un model de treball més productiu i àgil que fomenta l’intercanvi de coneixement entre els empleats i una millor resposta a les necessitats dels clients. A llarg termini, i un cop instaurada aquesta sòlida base, els CIO poden centrar-se en les àrees clau del negoci i conduir a l’organització a un prometedor futur digital «.

 

L’estudi, encarregat per Ricoh Europe PLC, ha estat realitzat per Coleman Parkes Research en els mesos de maig i juny de 2013. En l’enquesta en línia han participat 735 alts executius i responsables en la presa de decisions de TI pertanyents a vuit sectors verticals: educació, jurídic, serveis energètics,, sanitat, sector públic, sector detallista, industrial i serveis financers. Els enquestats procedeixen dels següents països: Regne Unit, Irlanda, França, Alemanya, Espanya, Itàlia, Holanda, Bèlgica, Països Nòrdics (Suècia, Finlàndia, Noruega i Dinamarca), Suïssa i Rússia.